Boeddhisme
Index
De-Boeddha
Wat-de-Boeddha-leerde
De-Vier-Edele-Waarheden
De-keten-van-ontstaan
Karma
Verlichting-ontwaken
Hoofdstromen-Boeddhisme
De-geschriften
Modern-Boeddhisme
Summary
Religie
Kern-statements
De-monnik-en-zijn-Ferrari
Running-Buddha
Mediteren
Het-Huidige-Moment
Under-editor
Non-Dualiteit
Emotie
Vrede
Links
Chakra
Tantra
Yoga
Bardo
Devotie
Tonglen
Phowa
Rigpa

De 5 Tibetaanse Vitaliteits Yoga oefeningen: 

- Dit zijn Fysieke en Energetische oefeningen.
- Doe elk van de 5 oefeningen 3, 5, 7, 9 .... of 21 keer.
- Hiermee komt Prana levensenergie vrij en zorg je voor doorstroming van de levensenergie. 

Oefening 1

Strek de armen zijwaarts, handpalmen naar beneden. 
Houdt de schouders ontspannen en breng armen en schouders op een lijn.
Draai nu op de plaats om je as met de klok mee.
Na het draaien, haal je drie keer adem waarbij je bij het inademen de handen boven het 
hoofd samen brengt, en bij het uitademen de armen zijwaarts laat zakken.
Door het langzaam opbouwen van het aantal draaiingen wordt het evenwichtsorgaan getraind. 
Bovendien werkt het draaien als een centrifuge op het lichaam en de ingewanden waardoor
onzuivere stoffen verdwijnen.




Oefening 2

Ga op je rug liggen met de armen langs je lichaam. handpalmen naar beneden.
Haal adem door je neus en til je hoofd op (schouders op de grond houden) van de vloer en 
til tegelijkertijd je benen op (kont op de grond houden) terwijl je je knie-en gestrekt houdt.
Terwijl je uitademt laat je eerst je hoofd zakken en laat je vervolgens je benen zakken. 
Ontspan de spieren even en herhaal de oefening.
Als je klaar bent haal je drie keer diep adem terwijl je handen op je onderbuik liggen.

In-ademen door je neus en tegelijkertijd hoofd en benen optillen


Uit-ademen eerst hoofd laten zakken, dan benen



Oefening 3

Ga op je knie-en zitten, knie-en onder de heupen.
Terwijl je uitademt buig je je kin naar je borst.
Bij het inademen buig je langzaam naar achteren en laat je je hoofd naar achteren zakken. 
Steun met je handen op je billen of dijen.
Als je klaar bent met de oefening haal je drie keer diep adem terwijl je zittend op je knie-en 
voorovergebogen zit of op je rug ligt met de handen op de buik.

Uit-ademen


In-ademen



Oefening 4

Ga zitten met je benen gestrekt voor je, armen langs het lichaam steunen op handpalmen.
Adem uit, en buig de kin naar de borst.
Adem dan langzaam in en hef je bovenlichaam omhoog en laat je hoofd naar achteren vallen.
Hou even de adem in en span de spieren van je lichaam.
Adem uit en keer langzaam terug in de beginpositie. Herhaal.
Na afloop ga je liggen en haal je drie keer diep adem.

Uit-ademen


In-ademen



Oefening 5

Begin in kruiphouding.
Handen onder de schouders met de vingers naar voren en knie-en onder de heupen. 
dem in. Til je stuitje op en kom in de omgekeerde V houding terwijl je uitademt.
Buig je kin naar je borst.
Laat je lichaam naar beneden zakken, krom je rug en buig je hoofd inademend achterover 
en kijk naar boven. Herhaal.
Ga na afloop liggen en haal drie keer diep adem.
Maak het jezelf wat moeilijker door dezelfde oefening te doen, maar nu met de handen 
gedraaid zodat de vingers naar achteren wijzen.

In-ademen



Uit-ademen




Foto's van de video van:

Dharma-Lotus Breda, Ivar Mol



HomePrevNext