Boeddhisme
Index
De-Boeddha
Wat-de-Boeddha-leerde
De-Vier-Edele-Waarheden
De-keten-van-ontstaan
Karma
Verlichting-ontwaken
Hoofdstromen-Boeddhisme
De-geschriften
Modern-Boeddhisme
Summary
Religie
Kern-statements
De-monnik-en-zijn-Ferrari
Running-Buddha
Mediteren
Het-Huidige-Moment
Under-editor
Non-Dualiteit
Emotie
Vrede
Links
Chakra
Tantra
Yoga
Bardo
Devotie
Tonglen
Phowa
Rigpa

Karma

De keten van oorzaak en gevolg, van 'ontstaan in afhankelijkheid' hangt nauw 
samen met het begrip karma. Letterlijk betekent Karma handeling.

Schakel 2 van de keten beschrijft, dat er iets in onze geest opduikt. 
Waar komt dat vandaan? Zijn dat willekeurige en toevallige oprispingen? 
Volgens talrijke boeddhistische tradities is daar geen sprake van. 
Alles wat wij ooit in dit of een vorig leven gedaan hebben heeft zich in ons basis-
bewustzijn genesteld. Wij dragen ons verleden met ons mee. 
Dat zijn de karmische zaden. En vroeg of laat komen die weer boven.
 

De vraag is dan hoe we daarmee omgaan. Daar lopen de wegen uiteen. 
Is karma ons lot? 
Zijn we een product van ons verleden, van vorige levens en dit leven, van natuur 
en opvoeding? Zijn we gedetermineerd? Is er wel een vrije wil?
 
Als we vanuit een fatalistische visie zeggen: 'dat is mijn karma' en daar gelaten 
onder zijn, dan is dat niet erg boeddhistisch. 
Want de Boeddha is wel van mening, dat alles wat wij gedaan hebben zich in ons 
basisbewustzijn heeft gegrift. En dat die inprenting onze toekomst kan bepalen.
 
Wat dat betreft gaat de wet van oorzaak en gevolg geheel op.
Maar de Boeddha zegt ook, dat we de keten kunnen doorbreken. 
Daarover gaat het volgende stuk.



HomePrevNext